Bu tarz yazıları pek yazan biri değildim. Dolayısıyla
çok az kişi değerlendirirken dikkat ettiğim noktaları bilir. Video filan
çekmediğim için o konuda en baştan biraz bilgi vereyim:
Benim iç mekanda kalite kriterim yumuşak-sert malzemeden
ziyade dayanıklılık hissi. Hafif vurulduğunda çıkardığı ses, sağa sola hafif
zorlayınca malzemenin hissettirdikleri ve verdiği tepki benim
işçilik&malzeme konusunda temel değerlendirme kriterlerim. Enine boyuna
fazla biri olduğum için kendime göre ve genel ortalamalara göre iki türlü
değerlendirmemi de yaparım. Sürüşte parkurların el verdiği ölçüde arabaya
mümkün oldukça fazla yükleniyorum. Ağır frenleme ve fren sırasında dön
değişimlerindeki denge gibi konulara bakmaya çalışıyorum. Umarım incelemelerim
fikir edinmenize yardımcı olur.
Toyota C-HR 1.2T
Yılı: 2017
KM'si: ?
Artıları:
+ Tasarım
+ Konfor
+ Şanzıman
+ Fiyat/performans
Eksileri:
- Donanıma göre değişken malzeme kalitesi
- Direksiyondaki tuşların kalite hissi
- Direksiyonla birlikte dönen cruise control kumanda kolu
- Panik frende beklenmeyen fren tepkileri
- Klostrofobik arka yaşam alanı
Kaç zamandır yollarda görüyorum ama içine ilk kez binme
fırsatım oldu. Önce showroom incelememden başlayayım: Hem içeriden hem de
dışarıdan genel kalitesini çok beğendim. Kapıların da, bagaj kapağının da
kapanma hissi çok iyi. Yalnız bir sıkıntı gördüm. Alan kişi arka plakalığı
söküp plakayı direk olarak yapıştırırsa daha iyi olur. Çünkü kapatırken bagajın
yapısı gereği plakalık ciddi şekilde ses yapıyor. Zamanla esneyip bu sesi daha
da arttırabilir. Dışarıda temel ergonomi sorunu olarak belirtilen arka kapı
kolunda ben pek sıkıntı yaşamadım, bana makul geldi. Ama yatay değil çapraz ya
da dikey olsa tabii ki çok daha kullanışlı olurdu.
Aracın donanımı belli bir seviyenin altına inmiyor. Bu
olumlu bir özellik. Fakat bazı donanımlarında orta konsolda mavi veya gri geçen
şık şeritlerin yumuşak dokulu malzemesi, alt donanımda yerini ucuz ve sert bir
piano black malzemeye bırakıyor. Orada notu düşüyor. Orta konsoldaki ve
kapılardaki butonlar genel olarak kaliteli, herhangi bir sorun hissettirmiyor.
Torpido gözü, bardaklıklar, kolçak ve altındaki gözde herhangi bir sorun
görmedim. Koltukların ergonomisi gayet iyi, ön tarafın genişliği yeterli. Ben
bile rahatça oturabildiysem, herkes rahat eder. Metal vites topuzu gayet
kaliteli. Direksiyon simidinde Clio’lardaki gibi ama daha az oranda kısmen
piano black kaplama plastik kullanılmış. Keşke komple deri kaplama olsaydı
dedim. Zamanla deri bölümle bu plastik bölüm arası kir toplamaya müsait gibi
geldi. Opsiyon olarak sunulan advance ses sistemi sordum. Sadece en üst
donanımda JBL sunuluyor olması üzdü. Daha alt donanımlarda yok. Multimedya
sistemi genel olarak ortalama. Çok hızlı bir işlemci yok ama takılma da
yapmıyor, kullanım tecrübesini sekteye uğratmıyor. Üstünde sadece dokunmatik
tuşların olması bütün ihaleyi direksiyondaki ses kumandalarına bırakıyor. Bu
arada arabada gördüğüm en zayıf noktayı belirteyim: Direksiyondaki kumanda
butonları. Bir taraf klasik olarak ses/multimedia vs, diğer tarafsa araç menüsü
kumandaları. Bana o kadar kalitesiz hissettirdi ki sanki 60.000 km’de
temassızlıklara başlayıp 100.000 km’yi görmeden tamamen bozulacakmış gibi
geldi. Bir de Cruise Control kolu var, Peugeot 206 ses kumandası gibi bir yerde
silecek kolunun altında kalıyor ama direksiyon simidine bağlı, direksiyonla
birlikte dönüyor. Ben kullanırken sorun yaşamadım ama her manevrada sanki bacağıma
taklıp kırılacakmış gibi tedirgin etti.
Arka tarafın genişliği ortalama seviyede. Benim için baş
mesafesi yetersizdi ama normal standartlardaki insanlar için sıkıntı yaşatmaz.
İnip binerken hafifçe kafamı eğmem gerekebiliyor. Arka koltukların omuz genişliği
de vasat. 3 yetişkin yan yana oturursa omuzlardan biraz sıkışabilirler. Ben
sorun etmedim ama ferah iç mekan sevenler arkada tam kafalarının kapıya değdiği
yerde cam görmeyince biraz kötü hissedebilirler. Arka koltukta kol dayama olsa
iyi olurdu, yok. Ama arka taraftaki en önemli artı kapılardaki hemen elinizin
bardaklıklar. Cam butonları gibi hemen elinizin altındalar. Bagaj hacmi
sınıfına göre yeterli. Stepne büyük bir bölümünü öldürüyor ama köpük malzeme
kullanılarak çevresindeki ölü alanları küçük gözler olacak şekilde
düzenlemişler.
Sürüşe geçtiğimde ilk fark ettiğim şey sürüş pozisyonu. Ben
bu sınıfta hala 500x teki gibi iyi bir sürüş pozisyonu yakalayamadım. Herşeyi
iyi güzel de, en aşağıya ayarlı olsa bile sanki koltuk biraz yukarıda kalıyor.
Direksiyonun daha fazla yukarı çıkmasını beklemedim ama koltuğun inmesini
bekledim. Arabada anahtarsız giriş&çalıştırma var, güzel de çalışıyor.
Dikkatimi birşey çekti, elektrikli aynalar çok yavaş hareket ediyor. Milimetrik
ayar yapmamız gerekiyormuşçasına yavaş çalışıyor :). Test ettiğim araç Diamond
donanım 1.2turbo CVT şanzımanlı modeliydi. Kliması performansına göre biraz
gürültülü gibi geldi bana. Geri görüş kamerası var, kesinlikle bu arabaya
gerekli ve gayet iyi ve iyi çalışıyor. Comfort modda kullanmaya başladım.
Şanzımanda auto-hold seçeneği var ve çok temiz çalışıyor. Üzerinde 18” jantlar
olmasına rağmen darbe emişi ve genel konforu beklediğimden çok çok iyi. Ne
bekliyordum derseniz, arabayı kullananlar genel olarak gergin diye
bahsediyorlardı. Dönüş çapı hiç fena değil. En az 500x kadar var, belki fazlası
da vardır. Hatırladığım arabalar arasında Focus’tan iyi. Golf ve Egea
civarlarında olabilir. Ama Qashqai daha iyi dönüyordu. Yol ve rüzgar sesi
seviyesi gayet iyi durumda. Sadece motor sesi beklenenden biraz fazla geliyor.
Arabayı zorladığım zaman artıları ve eksileri biraz daha
netleşmeye başladı. Araba şehir içi için yeterli yüksekliğe sahip. Sağlam jump
yaptırdığım bir yerde bile altı vurmadı =). Şanzımanı genel olarak başarılı.
Performanstan çalmıyor ve sağlamlığını net bir şekilde hissettiriyor. Aracın comfort
modda bile hızlanması iyi, ama kesinlikle zevkli değil. Klasik kafa şişiren cvt
etkisiyle optimum devirde sabit kalarak hızlanıyor. Bu durum sport moduna
alındığında işler değişiyor. Tıpkı Civic’teki gibi sanal vites oranları atanmış
ve yeterince hızlı şekilde vites değiştiriyor. Vites kolundan manuel değişim de
mümkün. İleri itince vites büyütüyor, geri çekince küçültüyor. Ama devir kesici
beklemeyin =). Sport modunun bir etkisi de direksiyonu hafif sertleştirip gaz
tepkisini biraz arttırması. Bunlara ek olarak Eco modu var ama hiç denemedim
bile. Yaris Hybrid’den bilirim, güzel öldürüyor tepkileri. :)
Performans ve konfordan sonra frenleri denedim. 120-130
civarı sert bir frenajda araba ciddi zorlandı ve fren pedalı normalden fazla
sertleşti. Fren performansı bir anda benim ABS’siz arabamdan daha kötü oldu. Bu
beni tedirgin etti. Daha sonra 100 civarı frenlediğimde ise tüm modern arabalar
gibi ideal şekilde taş gibi durdu ve direksiyonu kırsam da dengesini fazla
bozmadı. Ama bahsettiğim ilk frenaj her yönüyle ciddi sıkıntıydı. O yüzden C-HR
bende fren disiplininde soru işareti bıraktı.
Arabanın düz yol stabilitesi iyi ama virajlarda
beklediğimden biraz fazla yatıyor. Yüksek hızla girdiğim virajlarda tedirgin
etmedi değil. Bir kez yoldaki hafif bozuklukla arabayı bozmak istedim ve anında
dünden razıymış gibi bozuldu. İyi tarafıysa tamamen kopma yaşatmadan
toplayabiliyor. Bu bahsettiğim hızlar 130-140.
Yolun yarısını Comfort modda, diğer yarısını da sport modda
kullandım. Tüketimi sıfırlamayı unuttum, ama aldığımda ortalama 8.9 lt/100km
tüketim gösteriyordu, bırakırken 9.1’di. En son ne zaman sıfırlanmıştır hiç
bilemiyorum.
Arabanın en son bakım maliyetlerini sordum. Benzinli motorun
bakımları 10.000km’de bir, hybrid motorun ise 15.000km. Standart bakım maliyeti
olarak ise 500TL gibi bir fiyat söylediler. Bence ortalama seviyede. Ne az ne
de çok. Ama 10.000km’lik bakım aralığı biraz maliyetli geldi açıkçası. Bir de merak ettiğim hybrid araca teşvik
meselesinin de cevabını aldım. Aracın satış fiyatında 1.8 motora uygulanması
gereken %100’lük vergiyi %50’ye indiren, sadece satış fiyatına yansıyan bir
teşvik uygulanıyor. Sonrasında MTV olarak 1.800TL’yi acımadan ödetmeye devam
ediyorlar yani :) O yüzden hybrid almak mantıklı mı sorusunun cevabını yine km
hesaplarına bağlıyorlar.
Araba alınır mı derseniz, bence kesinlikle alınır. Çok
mantıklı bir araba ve tasarımı da bence çok çok iyi. Özellikle otomatik
şanzıman arayanlar direk gidip bunu alsın diyebilirim bile. Ben alır mıyım diye
sorarsanız, kişisel tercihlerim nedeniyle hala 500x benim için önde derim. Son
olarak da Toyota bayii Kocaeli Kaya’ya ilgilerinden ötürü teşekkür ederim.
Peugeot 3008 1.6 HDI
Yılı: 2017
Yılı: 2017
KM'si: ?
Artıları:
+ Tasarım
+ İşçilik ve malzeme kalitesi
+ Şanzıman
+ Dönüş çapı
+ Ferah iç mekan
Eksileri:
- Ağır bagaj kapağı
- Tamamen ESP temelli yol tutuş
- Auto hold yok
- Göstergeleri kısmen perdeleyen direksiyon simidi
Öncelikle bayiye gittiğimde beni ellerinden geldiği kadar
görmezden gelmeye çalıştıkları için teşekkür mü edeyim ne diyeyim bilemiyorum.
Ayak üstü konuşmaya çalıştığımız için bütçe ayırabilirsek ailemize uygun
koşulları olur mu diye fazla düşünmeden kısa kesip test aracı istemek durumunda
kaldım. Kullandığım dizel-otomatik versiyonu.
Aracı showroom’da daha önce incelediğim için bu seferlik
neredeyse hiç bakmadım denebilir. Aklımda kaldığı kadarıyla yine bahsedeyim.
Toyota C-HR’ın ön kapılarında yumuşak saten kumaş gibi görünen sert kaplamasına
çok benzer bir dokuyu 3008’de yumuşak olarak yapmışlar. Orta konsolun kalitesi
en iyi Alman otomobilleriyle yarışacak düzeye gelmiş. Çok şaşırtıyor ama böyle
bir gerçek var. Uzun vadede bile trim sesi beklemem bu araçta. Artık tüm
fransız araçlarında alıştım, araca inip binerken kafamı garip şekillerde eğip
bükmem gerekiyor. 3008’de bile bu durum geçerliliğini koruyor. Bindikten sonra
ise baş mesafesinde sorun yok. Bagaj kapağı çok ağır. Üst donanımlarda
alınabilen elektrikli bagaj kapağını ihtiyaç olarak hissettiriyor. Ama bagaj
hacmi gayet iyi ve kullanışlı.
Test aracına geçtiğimde C-HR’a göre daha ideal bir sürüş
pozisyonu yakalayabildim. Direksiyonuna alışmam park alanından ana yola çıkana
kadar sürdü, sonrasında keşke her arabanın direksiyonu böyle olsa diyerek kendi
arabamı bile satmam 1dk. sürdü =). Yalnız direksiyon, ideal sürüş pozisyonunda
göstergelerin en altını perdeliyor. Test ettiğim araç dizel otm. versiyonuydu
ama donanımını sorasım bile gelmedi. Anladığım kadarıyla orta donanım bir
arabaydı, otomatik park sistemleri yoktu. Araçta anahtarsız
giriş&çalıştırma var. Ama buna rağmen sürücü kapısına kocaman anahtar
girişini görünür şekilde koymuşlar, gözüme çok çirkin gözüktü. Sunroof, zaten
ferah olan arabayı iyice ferahlatıyor. Ayrıca güneş ışığını da çok iyi kesiyor.
Yalıtımı ve süspansiyonu sayesinde araç çok konforlu, dizel motorun sesi de
benzinliden farklı değil.
Arabanın dönüş çapı mu-az-zam. Bu ebatlarda Nissan Qashqai
beni çok şaşırtmıştı daha önce, bu araba ise durumu abartıyor. Neredeyse kendi
ekseni etrafında dönecek. Direksiyon 90° mi dönüyor nedir anlamadım :) Gidiş
geliş yolda U dönüşü yaptığımda direk olarak sol şeritten sol şeride döndü.
Direk olarak B sınıfı arabalarla karşılaştırılabilir bu konuda.
Arabanın içinde bir sürü oyuncak var. Tamamen dijital o
meşhur göstergesi hakikaten oynarken adama kaza yaptırır, o derece... Kenara
çekip hususi olarak 1 saat zaman geçirilir o ekranla :) Multimedya sisteminin
ses kalitesi fena değil, ama çok da ileri seviye değil. Ana ekrandan kumanda
işi güzel yalnız bütün kumandaların oradan olması da handikap. Neyse ki ana
menü fonksiyon aşağıda şalter şalter ayırmışlar. Bu da kullanım sorununu
çözmeye bir derece yardımcı oluyor. Genel kullanımda bastığını algılamama gibi
durumlar yok ama navigasyona geçtiğinde işlemcisinin bariz şekilde yavaş
kaldığını deneyimledim. Bu arada mazotu bitirdiğimde navigasyona kendiliğinden
geçip en yakın benzin istasyonunu göstermesi hoş bir detaydı =) Geri vitese
taktığımda hem sol, hem de sağ dikiz aynasının aşağıya inmesi bir başka güzel
detaydı. Arabada kör nokta uyarı sistemi var ama dikiz aynasındaki ışığı boyut
olarak biraz yetersiz kalıyor, gündüz vakti kendisini kolayca algılatamıyor. Bu
kadar oyuncak ister istemez “yahu 10 yıla kadar bunlar tek tek bozulmaz mı”
diye soru uyandırdı eskici kafamda. :D
Arabanın tam otomatik şanzımanı çok iyi çalışıyor, fütüristik
vites kolu da çok hoşuma gitti. Klasik tork konvertörlüler gibi sağlam
hissettiriyor ama vites geçişleri de konforu bozmayacak şekilde çift kavramaya
yakın hızda. Maalesef auto-hold fonksiyonu yok ve bence bu şanzıman için önemli
bir eksiklik. Bu arabada sürüş modları yok ama bir sport tuşu yine var. Ne işe
yarıyor derseniz sadece şanzıman geçişlerini biraz hızlandırıp daha daha üst
devirlerde kullanım imkanı sunuyor.
Düz yol sürüşü gayet iyi. Fren performansı da sorunsuz ve
dengeliydi. Fakat viraj performansı için aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Çok
konforlu olmasının karşılığını virajlarda gösteriyor. Aynı gün içerisinde C-HR
ile %50 ortak yollarda kullandım. C-HR’ın yol tutuşuna burun kıvırmama neden
olan, açmak istediğim anda açıldı dediğim virajları aynı şekilde 130-140 civarı
hızlarda 3008 ile dönerken ESP sürekli açık vaziyette çizgiden hafif açıla
açıla döndüm. Segmentleri farklı sayılır ama yine de C-HR’ı öpüp başıma koymama
neden oldu. Onu geçtim, benim herhangi bir güvenlik sistemine sahip olmayan
2001 model arabamın bile viraj limitleri daha yukarıda. Yine bu sınıfta uzunca
kullandığım Qashqai ile kıyaslarsam limitleri birbirlerine yakın. Hatta 3008
daha dengeli diyebilirim.
Maalesef bunda da tüketim konusunu unuttum, ek olarak bakım
maliyetlerini sorabileceğim bir fırsatım da olmadı. En başta belirttiğim gibi
bayide karşılıklı olarak “bitse de gitsek” tavrı oluştuğu için aklımdaki pek
çok şeyi soramadım. Sorabildiğimi da beraber test sürüşüne çıktığım beyefendiye
sorabildim. Daha önceki incelememden hatırladığım kadarıyla 1.2turbo benzinli
motorun 15.000km bakım maliyeti 450TL civarı.
Araba alınır mı derseniz, ben gittiğim bayiden almam,
ilgilendikleri müşterilerine satsınlar. Ama Balıkesir’de İzmir yolu üzerinde
bir bayiye gittiğimde çok iyi ilgilenmişlerdi sağolsunlar, oradan alınır :)
Bana hitap eden bir araç değil ama bu sınıfta 150.000TL bütçede SUV arayanlar
ve genel olarak sakin sürüşü benimsemiş kişiler rahatlıkla alabilir. Çünkü
Peugeot’nun bugüne kadar bindiğim açık ara en kaliteli aracı bu diyebilirim.
Çok beğendiğim 406’dan bile kaliteli geldi :D
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder