24 Şubat 2020 Pazartesi

İnceleme | Toyota C-HR & Peugeot 3008 (2017 Nisan)


Bu tarz yazıları pek yazan biri değildim. Dolayısıyla çok az kişi değerlendirirken dikkat ettiğim noktaları bilir. Video filan çekmediğim için o konuda en baştan biraz bilgi vereyim:

Benim iç mekanda kalite kriterim yumuşak-sert malzemeden ziyade dayanıklılık hissi. Hafif vurulduğunda çıkardığı ses, sağa sola hafif zorlayınca malzemenin hissettirdikleri ve verdiği tepki benim işçilik&malzeme konusunda temel değerlendirme kriterlerim. Enine boyuna fazla biri olduğum için kendime göre ve genel ortalamalara göre iki türlü değerlendirmemi de yaparım. Sürüşte parkurların el verdiği ölçüde arabaya mümkün oldukça fazla yükleniyorum. Ağır frenleme ve fren sırasında dön değişimlerindeki denge gibi konulara bakmaya çalışıyorum. Umarım incelemelerim fikir edinmenize yardımcı olur.


Bugün iki aracı test etme imkanı buldum. Sizlerle izlenimlerimi paylaşayım.

Toyota C-HR 1.2T
Yılı: 2017
KM'si: ?

Artıları:
+ Tasarım
+ Konfor
+ Şanzıman
+ Fiyat/performans

Eksileri:
- Donanıma göre değişken malzeme kalitesi
- Direksiyondaki tuşların kalite hissi
- Direksiyonla birlikte dönen cruise control kumanda kolu
- Panik frende beklenmeyen fren tepkileri
- Klostrofobik arka yaşam alanı

Kaç zamandır yollarda görüyorum ama içine ilk kez binme fırsatım oldu. Önce showroom incelememden başlayayım: Hem içeriden hem de dışarıdan genel kalitesini çok beğendim. Kapıların da, bagaj kapağının da kapanma hissi çok iyi. Yalnız bir sıkıntı gördüm. Alan kişi arka plakalığı söküp plakayı direk olarak yapıştırırsa daha iyi olur. Çünkü kapatırken bagajın yapısı gereği plakalık ciddi şekilde ses yapıyor. Zamanla esneyip bu sesi daha da arttırabilir. Dışarıda temel ergonomi sorunu olarak belirtilen arka kapı kolunda ben pek sıkıntı yaşamadım, bana makul geldi. Ama yatay değil çapraz ya da dikey olsa tabii ki çok daha kullanışlı olurdu.

Aracın donanımı belli bir seviyenin altına inmiyor. Bu olumlu bir özellik. Fakat bazı donanımlarında orta konsolda mavi veya gri geçen şık şeritlerin yumuşak dokulu malzemesi, alt donanımda yerini ucuz ve sert bir piano black malzemeye bırakıyor. Orada notu düşüyor. Orta konsoldaki ve kapılardaki butonlar genel olarak kaliteli, herhangi bir sorun hissettirmiyor. Torpido gözü, bardaklıklar, kolçak ve altındaki gözde herhangi bir sorun görmedim. Koltukların ergonomisi gayet iyi, ön tarafın genişliği yeterli. Ben bile rahatça oturabildiysem, herkes rahat eder. Metal vites topuzu gayet kaliteli. Direksiyon simidinde Clio’lardaki gibi ama daha az oranda kısmen piano black kaplama plastik kullanılmış. Keşke komple deri kaplama olsaydı dedim. Zamanla deri bölümle bu plastik bölüm arası kir toplamaya müsait gibi geldi. Opsiyon olarak sunulan advance ses sistemi sordum. Sadece en üst donanımda JBL sunuluyor olması üzdü. Daha alt donanımlarda yok. Multimedya sistemi genel olarak ortalama. Çok hızlı bir işlemci yok ama takılma da yapmıyor, kullanım tecrübesini sekteye uğratmıyor. Üstünde sadece dokunmatik tuşların olması bütün ihaleyi direksiyondaki ses kumandalarına bırakıyor. Bu arada arabada gördüğüm en zayıf noktayı belirteyim: Direksiyondaki kumanda butonları. Bir taraf klasik olarak ses/multimedia vs, diğer tarafsa araç menüsü kumandaları. Bana o kadar kalitesiz hissettirdi ki sanki 60.000 km’de temassızlıklara başlayıp 100.000 km’yi görmeden tamamen bozulacakmış gibi geldi. Bir de Cruise Control kolu var, Peugeot 206 ses kumandası gibi bir yerde silecek kolunun altında kalıyor ama direksiyon simidine bağlı, direksiyonla birlikte dönüyor. Ben kullanırken sorun yaşamadım ama her manevrada sanki bacağıma taklıp kırılacakmış gibi tedirgin etti.

Arka tarafın genişliği ortalama seviyede. Benim için baş mesafesi yetersizdi ama normal standartlardaki insanlar için sıkıntı yaşatmaz. İnip binerken hafifçe kafamı eğmem gerekebiliyor. Arka koltukların omuz genişliği de vasat. 3 yetişkin yan yana oturursa omuzlardan biraz sıkışabilirler. Ben sorun etmedim ama ferah iç mekan sevenler arkada tam kafalarının kapıya değdiği yerde cam görmeyince biraz kötü hissedebilirler. Arka koltukta kol dayama olsa iyi olurdu, yok. Ama arka taraftaki en önemli artı kapılardaki hemen elinizin bardaklıklar. Cam butonları gibi hemen elinizin altındalar. Bagaj hacmi sınıfına göre yeterli. Stepne büyük bir bölümünü öldürüyor ama köpük malzeme kullanılarak çevresindeki ölü alanları küçük gözler olacak şekilde düzenlemişler.

Sürüşe geçtiğimde ilk fark ettiğim şey sürüş pozisyonu. Ben bu sınıfta hala 500x teki gibi iyi bir sürüş pozisyonu yakalayamadım. Herşeyi iyi güzel de, en aşağıya ayarlı olsa bile sanki koltuk biraz yukarıda kalıyor. Direksiyonun daha fazla yukarı çıkmasını beklemedim ama koltuğun inmesini bekledim. Arabada anahtarsız giriş&çalıştırma var, güzel de çalışıyor. Dikkatimi birşey çekti, elektrikli aynalar çok yavaş hareket ediyor. Milimetrik ayar yapmamız gerekiyormuşçasına yavaş çalışıyor :). Test ettiğim araç Diamond donanım 1.2turbo CVT şanzımanlı modeliydi. Kliması performansına göre biraz gürültülü gibi geldi bana. Geri görüş kamerası var, kesinlikle bu arabaya gerekli ve gayet iyi ve iyi çalışıyor. Comfort modda kullanmaya başladım. Şanzımanda auto-hold seçeneği var ve çok temiz çalışıyor. Üzerinde 18” jantlar olmasına rağmen darbe emişi ve genel konforu beklediğimden çok çok iyi. Ne bekliyordum derseniz, arabayı kullananlar genel olarak gergin diye bahsediyorlardı. Dönüş çapı hiç fena değil. En az 500x kadar var, belki fazlası da vardır. Hatırladığım arabalar arasında Focus’tan iyi. Golf ve Egea civarlarında olabilir. Ama Qashqai daha iyi dönüyordu. Yol ve rüzgar sesi seviyesi gayet iyi durumda. Sadece motor sesi beklenenden biraz fazla geliyor.

Arabayı zorladığım zaman artıları ve eksileri biraz daha netleşmeye başladı. Araba şehir içi için yeterli yüksekliğe sahip. Sağlam jump yaptırdığım bir yerde bile altı vurmadı =). Şanzımanı genel olarak başarılı. Performanstan çalmıyor ve sağlamlığını net bir şekilde hissettiriyor. Aracın comfort modda bile hızlanması iyi, ama kesinlikle zevkli değil. Klasik kafa şişiren cvt etkisiyle optimum devirde sabit kalarak hızlanıyor. Bu durum sport moduna alındığında işler değişiyor. Tıpkı Civic’teki gibi sanal vites oranları atanmış ve yeterince hızlı şekilde vites değiştiriyor. Vites kolundan manuel değişim de mümkün. İleri itince vites büyütüyor, geri çekince küçültüyor. Ama devir kesici beklemeyin =). Sport modunun bir etkisi de direksiyonu hafif sertleştirip gaz tepkisini biraz arttırması. Bunlara ek olarak Eco modu var ama hiç denemedim bile. Yaris Hybrid’den bilirim, güzel öldürüyor tepkileri. :)

Performans ve konfordan sonra frenleri denedim. 120-130 civarı sert bir frenajda araba ciddi zorlandı ve fren pedalı normalden fazla sertleşti. Fren performansı bir anda benim ABS’siz arabamdan daha kötü oldu. Bu beni tedirgin etti. Daha sonra 100 civarı frenlediğimde ise tüm modern arabalar gibi ideal şekilde taş gibi durdu ve direksiyonu kırsam da dengesini fazla bozmadı. Ama bahsettiğim ilk frenaj her yönüyle ciddi sıkıntıydı. O yüzden C-HR bende fren disiplininde soru işareti bıraktı.

Arabanın düz yol stabilitesi iyi ama virajlarda beklediğimden biraz fazla yatıyor. Yüksek hızla girdiğim virajlarda tedirgin etmedi değil. Bir kez yoldaki hafif bozuklukla arabayı bozmak istedim ve anında dünden razıymış gibi bozuldu. İyi tarafıysa tamamen kopma yaşatmadan toplayabiliyor. Bu bahsettiğim hızlar 130-140.

Yolun yarısını Comfort modda, diğer yarısını da sport modda kullandım. Tüketimi sıfırlamayı unuttum, ama aldığımda ortalama 8.9 lt/100km tüketim gösteriyordu, bırakırken 9.1’di. En son ne zaman sıfırlanmıştır hiç bilemiyorum.

Arabanın en son bakım maliyetlerini sordum. Benzinli motorun bakımları 10.000km’de bir, hybrid motorun ise 15.000km. Standart bakım maliyeti olarak ise 500TL gibi bir fiyat söylediler. Bence ortalama seviyede. Ne az ne de çok. Ama 10.000km’lik bakım aralığı biraz maliyetli geldi açıkçası. Bir de merak ettiğim hybrid araca teşvik meselesinin de cevabını aldım. Aracın satış fiyatında 1.8 motora uygulanması gereken %100’lük vergiyi %50’ye indiren, sadece satış fiyatına yansıyan bir teşvik uygulanıyor. Sonrasında MTV olarak 1.800TL’yi acımadan ödetmeye devam ediyorlar yani :) O yüzden hybrid almak mantıklı mı sorusunun cevabını yine km hesaplarına bağlıyorlar.

Araba alınır mı derseniz, bence kesinlikle alınır. Çok mantıklı bir araba ve tasarımı da bence çok çok iyi. Özellikle otomatik şanzıman arayanlar direk gidip bunu alsın diyebilirim bile. Ben alır mıyım diye sorarsanız, kişisel tercihlerim nedeniyle hala 500x benim için önde derim. Son olarak da Toyota bayii Kocaeli Kaya’ya ilgilerinden ötürü teşekkür ederim.

Peugeot 3008 1.6 HDI
Yılı: 2017
KM'si: ?

Artıları:
+ Tasarım
+ İşçilik ve malzeme kalitesi
+ Şanzıman
+ Dönüş çapı
+ Ferah iç mekan

Eksileri:
- Ağır bagaj kapağı
- Tamamen ESP temelli yol tutuş
- Auto hold yok
- Göstergeleri kısmen perdeleyen direksiyon simidi

Öncelikle bayiye gittiğimde beni ellerinden geldiği kadar görmezden gelmeye çalıştıkları için teşekkür mü edeyim ne diyeyim bilemiyorum. Ayak üstü konuşmaya çalıştığımız için bütçe ayırabilirsek ailemize uygun koşulları olur mu diye fazla düşünmeden kısa kesip test aracı istemek durumunda kaldım. Kullandığım dizel-otomatik versiyonu.

Aracı showroom’da daha önce incelediğim için bu seferlik neredeyse hiç bakmadım denebilir. Aklımda kaldığı kadarıyla yine bahsedeyim. Toyota C-HR’ın ön kapılarında yumuşak saten kumaş gibi görünen sert kaplamasına çok benzer bir dokuyu 3008’de yumuşak olarak yapmışlar. Orta konsolun kalitesi en iyi Alman otomobilleriyle yarışacak düzeye gelmiş. Çok şaşırtıyor ama böyle bir gerçek var. Uzun vadede bile trim sesi beklemem bu araçta. Artık tüm fransız araçlarında alıştım, araca inip binerken kafamı garip şekillerde eğip bükmem gerekiyor. 3008’de bile bu durum geçerliliğini koruyor. Bindikten sonra ise baş mesafesinde sorun yok. Bagaj kapağı çok ağır. Üst donanımlarda alınabilen elektrikli bagaj kapağını ihtiyaç olarak hissettiriyor. Ama bagaj hacmi gayet iyi ve kullanışlı.

Test aracına geçtiğimde C-HR’a göre daha ideal bir sürüş pozisyonu yakalayabildim. Direksiyonuna alışmam park alanından ana yola çıkana kadar sürdü, sonrasında keşke her arabanın direksiyonu böyle olsa diyerek kendi arabamı bile satmam 1dk. sürdü =). Yalnız direksiyon, ideal sürüş pozisyonunda göstergelerin en altını perdeliyor. Test ettiğim araç dizel otm. versiyonuydu ama donanımını sorasım bile gelmedi. Anladığım kadarıyla orta donanım bir arabaydı, otomatik park sistemleri yoktu. Araçta anahtarsız giriş&çalıştırma var. Ama buna rağmen sürücü kapısına kocaman anahtar girişini görünür şekilde koymuşlar, gözüme çok çirkin gözüktü. Sunroof, zaten ferah olan arabayı iyice ferahlatıyor. Ayrıca güneş ışığını da çok iyi kesiyor. Yalıtımı ve süspansiyonu sayesinde araç çok konforlu, dizel motorun sesi de benzinliden farklı değil.

Arabanın dönüş çapı mu-az-zam. Bu ebatlarda Nissan Qashqai beni çok şaşırtmıştı daha önce, bu araba ise durumu abartıyor. Neredeyse kendi ekseni etrafında dönecek. Direksiyon 90° mi dönüyor nedir anlamadım :) Gidiş geliş yolda U dönüşü yaptığımda direk olarak sol şeritten sol şeride döndü. Direk olarak B sınıfı arabalarla karşılaştırılabilir bu konuda.

Arabanın içinde bir sürü oyuncak var. Tamamen dijital o meşhur göstergesi hakikaten oynarken adama kaza yaptırır, o derece... Kenara çekip hususi olarak 1 saat zaman geçirilir o ekranla :) Multimedya sisteminin ses kalitesi fena değil, ama çok da ileri seviye değil. Ana ekrandan kumanda işi güzel yalnız bütün kumandaların oradan olması da handikap. Neyse ki ana menü fonksiyon aşağıda şalter şalter ayırmışlar. Bu da kullanım sorununu çözmeye bir derece yardımcı oluyor. Genel kullanımda bastığını algılamama gibi durumlar yok ama navigasyona geçtiğinde işlemcisinin bariz şekilde yavaş kaldığını deneyimledim. Bu arada mazotu bitirdiğimde navigasyona kendiliğinden geçip en yakın benzin istasyonunu göstermesi hoş bir detaydı =) Geri vitese taktığımda hem sol, hem de sağ dikiz aynasının aşağıya inmesi bir başka güzel detaydı. Arabada kör nokta uyarı sistemi var ama dikiz aynasındaki ışığı boyut olarak biraz yetersiz kalıyor, gündüz vakti kendisini kolayca algılatamıyor. Bu kadar oyuncak ister istemez “yahu 10 yıla kadar bunlar tek tek bozulmaz mı” diye soru uyandırdı eskici kafamda. :D

Arabanın tam otomatik şanzımanı çok iyi çalışıyor, fütüristik vites kolu da çok hoşuma gitti. Klasik tork konvertörlüler gibi sağlam hissettiriyor ama vites geçişleri de konforu bozmayacak şekilde çift kavramaya yakın hızda. Maalesef auto-hold fonksiyonu yok ve bence bu şanzıman için önemli bir eksiklik. Bu arabada sürüş modları yok ama bir sport tuşu yine var. Ne işe yarıyor derseniz sadece şanzıman geçişlerini biraz hızlandırıp daha daha üst devirlerde kullanım imkanı sunuyor.

Düz yol sürüşü gayet iyi. Fren performansı da sorunsuz ve dengeliydi. Fakat viraj performansı için aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Çok konforlu olmasının karşılığını virajlarda gösteriyor. Aynı gün içerisinde C-HR ile %50 ortak yollarda kullandım. C-HR’ın yol tutuşuna burun kıvırmama neden olan, açmak istediğim anda açıldı dediğim virajları aynı şekilde 130-140 civarı hızlarda 3008 ile dönerken ESP sürekli açık vaziyette çizgiden hafif açıla açıla döndüm. Segmentleri farklı sayılır ama yine de C-HR’ı öpüp başıma koymama neden oldu. Onu geçtim, benim herhangi bir güvenlik sistemine sahip olmayan 2001 model arabamın bile viraj limitleri daha yukarıda. Yine bu sınıfta uzunca kullandığım Qashqai ile kıyaslarsam limitleri birbirlerine yakın. Hatta 3008 daha dengeli diyebilirim.

Maalesef bunda da tüketim konusunu unuttum, ek olarak bakım maliyetlerini sorabileceğim bir fırsatım da olmadı. En başta belirttiğim gibi bayide karşılıklı olarak “bitse de gitsek” tavrı oluştuğu için aklımdaki pek çok şeyi soramadım. Sorabildiğimi da beraber test sürüşüne çıktığım beyefendiye sorabildim. Daha önceki incelememden hatırladığım kadarıyla 1.2turbo benzinli motorun 15.000km bakım maliyeti 450TL civarı.

Araba alınır mı derseniz, ben gittiğim bayiden almam, ilgilendikleri müşterilerine satsınlar. Ama Balıkesir’de İzmir yolu üzerinde bir bayiye gittiğimde çok iyi ilgilenmişlerdi sağolsunlar, oradan alınır :) Bana hitap eden bir araç değil ama bu sınıfta 150.000TL bütçede SUV arayanlar ve genel olarak sakin sürüşü benimsemiş kişiler rahatlıkla alabilir. Çünkü Peugeot’nun bugüne kadar bindiğim açık ara en kaliteli aracı bu diyebilirim. Çok beğendiğim 406’dan bile kaliteli geldi :D

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder