Ford Fiesta Titanium X 1.0 Ecoboost Otm.
Yılı: 2017
KM'si: ?
Artıları:
+ İç mekanda arttırılan işçilik ve malzeme kalitesi
+ Sürüş pozisyonu
+ Başarılı multimedya arayüzü ve B&O opsiyonunda harika ses kalitesi
+ Yol tutuş
+ Hisli direksiyon
+ Yalıtım
+ Dönüş çapı
Eksileri:
- Ön ve arkada dar yaşam alanı
- Arka stop lambası tasarımı
- Cruise control Türkiye'de ST dışında hiçbir donanımda yok
- Performans
- Yakıt tüketimi
- Şanzıman
- Fiyat
Yeni Fiesta'nın test aracı gelmiş dediler, gitmişken aracı inceleyip kısa
bir test sürüşü yaptım. Sizlerle de izlenimlerimi paylaşayım.
2003 ve 2010 model Fiesta'ları uzun süre kullanmış biri olarak doğal olarak
çok merak ediyordum ve beklentim yüksekti. Ama içeri girince öyle bir koymuşlar
ki ilk bakışta "E bu eskisinin neredeyse aynısı" dedim :D Şuna
baksanıza ama...
Aslında eski kasasının çizgileri zamanının bayağı ilerisindeydi ve
beğenilmişti, Ford bu konuda pek risk almamış gibi gözüküyor. İlk başta
showroom'daki 1.1 Trend X donanımlısını inceledim. Arabanın baz donanımında da
4 cam otomatik. Bu eksik giderilmiş. Direksiyon, vites topuzu ve el freni deri
değil. Yeni Fiesta'nın baz donanımda orta konsol malzemesi Polo'daki gibi
ayrılmış. Orta konsol Tourneo Courier'ler gibi sert plastik. Muhtemelen bu
dünyada bunu beğenen tek kişi benimdir :) İç mekanda kapı kolları bu donanımda
bile metal. Benim hoşuma gitti. Baz donanım olmasına rağmen multimedia
sisteminde bluetooth ve usb bağlantısı var, bu da çok hoşuma gitti. Ama ortadaki
ekran yeni i30'ların yerden yere vurulma sebebi olan alt donanımdaki küçük
ekrana çok benziyor. Butonlar ekrandan büyük :) Çoğu kişi için önemli bir eksi,
benim içinse önemsiz bir detay. Yalnız orta ekranın arkasında küçük bir kapak
vardı, şöyle elimle ekranı tuttuğumda o arkadaki kapak aynı uzaktan
kumandaların pil yuvası gibi tık diye çıktı, sonra yerine aynı şekilde taktım.
Umarım o kadar kolay çıkması bilerek tasarlanmış birşeydir =), yoksa önemli bir
tasarım kusuru.
Orta konsolun şu ele gelmeyen alt yarısı vardır ya hani hemen
her arabada sert plastik olan, işte o bölgede eski Fiesta gerçekten berbattı,
yenisinde bu bölüm Mk6'lar gibi tekrar belli bir kaliteyi yakalamış. Şöyle
örnekleyebilirim: 2010 Fiesta'mızın far kumandası altındaki gözün varlığını
babam unutmuş bile, çünkü aldığımızdan beri 5 kere açıp kapatsak elimizde
kalacak gibi aşırı kalitesiz yapılmış ve içi de küçücük. Bunda ise o göz makul
bir kaliteye ve boyuta erişmiş.
Arabanın içine ilk oturduğumdaki gözlemlerimden
biri de iç mekanın büyümemiş olduğu. Ebatlar kağıt üstünde büyümüş ama belli ki
tampon formları vb şeylerden büyümüş. Ön tarafta yaşam alanı hacmen hemen hemen
aynı. Sürücü koltuğunda oturma pozisyonu eskisindeki gibi çok iyi. Vites kolu
ve el freni yine aynı mesafede aynı yerdeler. Direksiyonun şekli değişse de
sanırım ebatı değişmemiş, hiç yadırgamadım. Üstündeki butonlar dayanıklı gibi,
en azından eskisi kadar dayanır. (bize 165.000km dayanmıştı:)) Arkaya
geçtiğimde de hacim konusundaki hayal kırıklığım devam etti. Ön taraf bana
ayarlıyken (sırtlığı bayağı dik ayarlarım) arkaya ucu ucuna sığdım. Şöyle ki:
Baş mesafesi ise yine vasattı, hatta benim standartlarıma göre berbat. :)
Kafam bayağı eğikti. Tavanda yolcular için tavan tutamakları bu arabaya da konmamış.
Çoğu kişi eksikliğini hissediyor. Ama iç mekanda ileriye giden şeyler de yok
değil. Arka tarafa iniş biniş eski kasaya göre belirgin şekilde daha rahat.
Sürücü koltuğunda bel destek ayarı Trend donanımında yoksa da X donanımında ek
olarak geliyor. Bu da olumlu. Bir de koltuk minderleri eskisine göre biraz daha
sert ve daha rahat. Bu da bir artı.
Yalnız iç mekanda çok büyük bir sıkıntı var: Ön koltukların sırtlıklarını ayarlamak büyük zulüm. Eski kasasında da fiyaskoydu, bunda da aynı fiyasko devam ediyor. Mk6'da çevirmeli kumanda ne güzel iç taraftaydı ve elin sığma sığmama derdi olmadan rahatça değişiyordu. Belki donanıma göre kol dayama opsiyonu koydukları içindir bilemiyorum ama Mk7'de bu kumandayı kapı tarafına aldılar ve B sütunu ciddi şekilde erişime engel oluyordu. Yenisinde de aynı sorun devam ediyor. Arabayı 3 kapılı almak için tek başına yeterli bir sebep :)
Birkaç iyi özellik daha var. Arka kapılara
bardaklık gibi küçük de olsa cepler gelmiş, ön torpidoya aydınlatma gelmiş,
tavanda ön tarafa ek olarak orta kısma da aydınlatma gelmiş. Gerçi ortadaki
aydınlatma eski kasanın üst modellerinde zaten gelmişti de, bunun alt
donanımında olması da olumlu. Yalnız o aydınlatmanın eski Japon
otomobillerindeki gibi kalın bir plastik kapağın altında sarı sarı yanması nostaljik
ama çok ucuz bir intiba uyandırıyor :) Benim önemseyeceğim bir konu değil ama
insanların gözüne batabilir. Bagajda ise sürpriz yok. Eskisinden çok az daha
geniş o kadar. Kalite aynı, form aynı, yükleme eşiği aynı... Bu arada şu çok
eleştirilen yeni stop lambası tasarımı kırmızı renkte hiç sırıtmıyor :)
Gelelim test aracına...
Muhtemelen lansmandaki araçlardan biriydi. 1.0 Ecoboost, tork konvertörlü
otomatik şanzıman, elektrikli katlanan aynalar, B&O Play 10 hoparlörlü ses
sistemi, anahtarsız giriş&çalıştırma, panoramik açılır cam tavan, park
pilotu vs.vs... gidiyor. Tabii farlar yine bir Ford klasiği olarak mercekli de
olsa halojen :D
Arabaya bindiğimde ilk intibam arabanın ferahlatılmış olduğuydu. Bunda en
büyük etken cam tavan. Daha sonra ise büyütülen veya görüşe daha çok katkı
verecek bir açıyla konumlandırılan ön kelebek camlar. Eski kasasında da vardı
ama bunca yıldır hiç bu kadar faydasını görmedim. Arka görüş ise eskisiyle aynı
seviyede kötü :) Dış dikiz aynaları eskisine göre daha küçük ama görüşte bir
olumsuzluğunu görmedim. Yine de kör nokta uyarı sistemi olsa iyi olurdu.
Direksiyon simidinin deri kaplaması çok kaliteli hissettiriyor. Focus Mk3,5
'lardaki kadar aşırı yumuşak da değil (gerçi daha sonra onu da düzelttiler),
eski deri direksiyonlar gibi aşırı sert de değil, hem konforlu, hem dayanıklı
hissettiriyor. Tam dozunu tutturmuşlar. Donanım Titanium'a çıkınca ön göğüs
malzemesi yumuşamış. Kapı üstleri ise sert kalmaya devam etmiş.
Arabayı çalıştırınca ilk yaptığım iş klimayı açıp telefonumu B&O Play
müzik sistemine bağlamak oldu. Ses sistemi çok çok iyi. Bu araba için fazla iyi
demeyeceğim, tam kıvamında. Eski Fiesta'yı bilen bilir; anormal güçlü bir ses
sistemi vardı, bass'larına trimler dayanmaz, sesi de aşırı yüksek olduğu için en
üst seviyede bozulmaya başlar. Bu sistemden çıkan ses muhtemelen
eskisindekinden fazla değildir, ama son seste bile hiç bozulmadan çok çok temiz
ses veriyor. Hatta şöyle bir karşılaştırma yapayım: Mazda 3'teki Bose sistemi
de çok beğenmiştim. Onun kadar yüksek ses kesinlikle veremiyor (o direk
kulakları acıtıyor) ama ses çıkışı daha berrak. Şansıma da The Crystal
Method'dan Busy
Child şarkısı geldi. Sonra da o kıvamda birkaç şarkı daha çaldı, dibine kadar
denedim arabanın ses sistemini. Radyo nasıl çekiyor filan hiç bakmadım :D. Kaç
paraysa o opsiyona para verilir. Bu arada dokunmatik ekranı da çok iyi
çalışıyor, ışıktan etkilenmiyor, dokunmatik ekranın algılaması çok iyi ve
işlemci hızı olarak da rahatsız edici bir gecikme yaşatmadı. Arayüz de basit,
ilk kez kullanmama rağmen sorunsuz gezindim. Bağlantı da gayet kolay yapılıyor.
Navigasyona bakmayı unuttum yalnız, müzik işi beni kopardı çünkü.
Yola çıkmadan dikkatimi çeken bir detay da klimanın verimli ve çok sessiz
çalışması oldu. Çok beğendim. Test sürüşünde çok fazla yol tutuş deneyemedim
çünkü şansıma birden aşırı yoğun trafik oluştu. Kamyonlarla dans etmeye gerek
yok dedim, nispeten sakin kullandım. Arabanın ilk başta sürüşü direk eski
Fiesta dedirtti. Gördüğüm tek farklılık, direksiyon hissinin eskisine göre
biraz daha iyi olması. Eskisindeki direk yönlendirme hissi buna göre biraz daha
suni kalıyordu ve bu beni 8 senedir rahatsız ediyor. :) Bunda aslında bu konuda
çok hafif bir farklılık var ama ona rağmen daha organik bir his vermeyi
başarmışlar.
Genel olarak yol tutuş,
dönüş çapı, bozuk yollardaki konfor disiplinlerinde eskisiyle hemen hemen aynı.
Sadece bir yerde sol şeritten aniden önüme kırıp sağımdaki çıkışa dalan bir
araba oldu, ani bir refleksle ondan kaçmam gerekti. Yaklaşık 60km/h hızla bir
geyik testi yapmış oldum :) Ama ESP devreye bile girmedi. Dediğim gibi yol
tutuşu ve çevikliğine çok aşinaydım. Eskisinde yaptık oldu, bunda bozmayalım
demişler. Şahsi görüşüm şu: Süspansiyonuyla ilgili bahsedilen "daha
ağırbaşlı" yorumları, iç mekandaki ferahlıktan ve iyileştirilmiş koltuk
minderlerinden ötürü oluşan bir algıdır. Bu arada yalıtımda da hissedilir
derecede ciddi gelişme olmuş. Takdir edilesi. Onun da katkısı olabilir bu
algıya.
Bozuk yollarda konforu, büyüyen tekerlek çapına rağmen (205/45R17) bana göre hala zayıf. Arkasında yolculuk etmedim bilmiyorum ama eskisinde arkada yolculuk gerçekten berbattı. Belki bunda koltuk minderleri sayesinde bir tık daha iyidir.
Motor ve şanzımana da değineyim. Fiesta'nın üzerindeki 1.0 Ecoboost benim
için 1.6 atmosferik muadilidir. Çünkü Focus'ta kullandığımda verdiği verim
aynıydı. Bu arabada ise işler biraz değişiyor. En fazla 1.4 atmosferik motoru
karşılıyor. Sebebi ise şanzıman. 6 ileri tork konvertörlü şanzımanı ben biraz
başarısız buldum. Başarısız bulduğum konu vites değişim hızı filan değil de,
kararsızlığıydı. Başarısız optimize edilmiş çift kavramalarda tık tık kararsız
vites değişimleri yaşanır ya, ben de böyle şeyler yaşadım değişken trafik
koşullarında. araba 2-3-4-5 arasında kararsızlık yaşadığı zamanlar oldu. E
sürekli bir vites değişim halinde olunca bu da tüketime direk yansıyor. Vites
düşürme hızı biraz yavaş gibi geldi ama otomatik şanzımandan öncelikli
beklentinin konfor olması gerektiğini düşünüyorum ve rahatsız edici bulmadım. Kickdown
yapınca da 1-1,5 saniye kadar rötarı oluyor. Şanzımanın iyi tarafları da
vardı. Öncelikle çok sağlam hissettirdi. Bu kolay kolay bozulmaz dedirtiyor
kullanırken. Direksiyon arkasına paddle shift'leri öyle güzel konumlandırmışlar
ki, sinyal vermeyip vites değiştiresiniz geliyor. :D Çok büyük de değil ama
9.15 tutunca elin hemen altına geliyor. Vites kolundan herhangi bir ayar
yapmaya gerek kalmadan D konumunda müdahaleye izin veriyor. Ama devir
kesiciye kadar geldiğinde vitesi değiştiriyor. Bir de belki de ilk defa
otomatik şanzımanlı bir arabada "ya bir dur" diyesim geldi. Araba
trafikte hareket halindeyken gaz kestiğinizde arabanın hala gitmeyi ister bir
havası var. Şanzımanın biraz gevşemesini istiyor insan ama yok, maşallah hep
gitmek istiyor :) O yüzden yoğun akıcı trafikte frene umduğumdan biraz fazla
bastım. Ha bu kadar hevesli olması, basınca gitmemesinden iyidir tabii.
Yoğun dur-kalklı trafiğe girince de bir auto hold aramadım değil. Şehir içi
odaklı B sınıfındaki bir arabada olsa iyi olurdu. Start&stop ise çok çok
iyi ve hızlı çalışıyor. Hatta bazen durmadan çalıştığı bile oldu. :D Tekrar
çalıştırma hızı da çok çok iyi. Frenden ayağınızı çektiğiniz anda çalıştırıp
arabayı yürütmeye başlıyor. Dediğim gibi, harekete geçmeye dünden razı. :D
Pedalların konumları eskisindeki gibi bence kusursuz. Aynı şekilde gaz ve
fren tepkileri de çok iyi, pedalların dozajlaması rahat. Gaz pedalı altında
overdrive butonu yok. Kimisi için iyi, kimisi için kötü bir durum. Bana fark
etmiyor :)
Frenlerini
bir kez deneme fırsatım oldu. Asfaltın berbat olduğu, normalde ani frenajda
arabayı bir şeritten diğerine atacak bozuklukta geometriye sahip bir yerdi. 95
km/h civarı bir hızda ani freni yaptığımda arabanın yolda hafif yüzerek durumu
kurtardığını gördüm ve dengesini takdir ettim. Fren konusunda Fiesta'nın çok fazla olumsuz eleştiri alan kampana
mevzusuna da değineyim. Kullandığım araçta disk miydi kampana mıydı açıkçası
hatırlamıyorum. Eğer bir zayıflık hissetseydim inince bakardım ama gayet
başarılı. İlk başta insanın içine sinmemesini çok normal buluyorum. Fakat
kullananlar ve meraklıları iyi bilir, Ford'ların HB araçlarında ağırlık
dağılımı genelde önde %60'tan fazla olur. Bunun üstüne bir de virajlarda ve ani
frenlerde araba iyice öne yığılıp arkayı iyice hafifletir. Bu arabada da eski
kasasındaki gibi aynı bu hisleri yaşadım. Ön disk frenlerin performansı gayet
iyi, arkada kalan ağırlıkla da kampanalar başa çıkabilmiş. Arabanın artan
ağırlığına rağmen herhangi bir dengesizlik veya zayıflık hissettirmedi. Yine de
insanın gözüne ucuz gözüktüğü doğrudur :)
Fırsatını her bulduğumda gaza dibine kadar oturdum. Tüketimim 13.2 filandı.
Muhtemelen standart kullanımda Otopark testinde Sinan'ın söylediği gibi
ortalama 7 - 7.5 civarları yakar. Eski kasasında bir ara 1.4 motorla alınan
tork konvertörlü şanzımanın helalinden 10lt tükettiğini düşününce buna
şükretmek gerekir :). Arabanın bir Eco modu var ama kullanmadım. Emin olmamakla
birlikte klimadan çalıyor olabilir. Şanzımana etkisi olduğunu düşünmüyorum
çünkü gaza az bastığınızda düşük devirde de beklemeden vites yükseltiyordu.
Dönüşte park pilotunu ve geri görüş kamerasını filan denedim. Paralel park
için uygun koşullar yoktu, geri geri dikey park için de bulduğu yere park
ederken çok fazla gereksiz manevra yapıyor gibime geldi. Arabayı ilk kullanışım
olmasına rağmen benim tek manevrayla rahatça girdiğim yere 3-4 manevra yaptırıp
park etti. O yüzden pratik bulmadım. Paralel parkı belki çok başarılıdır, onu
bilemiyorum. Geri görüş kamerasını beğendim. Direksiyon açısına göre dinamik
şekillenen kılavuz çizgileri olması güzel. Yine de gece görüşünü de görmek
lazım. Gündüz vakti hepsi güzel :)
Sonuca gelirsek, Yeni Fiesta'yı ben beğendim. Evet, arabanın bir sürü
yerinde geliştirmeler var ama aradaki makyaj operasyonu olmasa, bu arabayı
makyajlı diye satabilirlermiş. Çünkü dış çizgileri çok benziyor. Sürüş de
benziyor. Arka süspansiyonu tam bağımsıza geçirmedikçe sürüşte ve konforda
geliştirebilecekleri çok bir şey yoktu zaten. Bakınca eski kasasıyla arasında
en fazla 3-4 bin lira kadar bir fark var. Adamlar "biz zamanında iyi araba
yaptık, bayağı da tuttu; gereksiz yere macera aramayalım, bu arabayı fazla
değiştirmeyelim" demişler. En büyük hayal kırıklığım ise iç mekan
genişliği oldu. Eskisi de kümes gibiydi, bu da öyle. O kadar büyüttükleri dış boyutları
neresine büyütmüşler merak ediyorum. Bizdeki Fiesta'yı babam kullanıyor.
Donanımına, sürüşüne, manevra kabiliyetine filan bayılarak kullanıyor. Ben
B&O ses sistemi ve hız sabitleyiciyle 1.1 atmosferik motorlu, manuel
şanzımanlı, tek kapı bir versiyonu gelse almak isterim. Bana arabayı aldıracak
detayları var. Ama açıkçası babama mevcut arabasını yeniletecek kadar
etkileyici yenilikleri yok. Tabii bir de motor ve donanım seçenekleri yukarıya
çıktıkça bir üst vergi dilimine girerek 60.000'lerden 100.000 TL sınırına kadar
gelmesi B sınıfı için kabul edilebilir bir durum değil. Maalesef
firmalar da her ay döviz kuru nedeniyle bu fiyatları güncelliyorlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder