7 Aralık 2020 Pazartesi

Kış Lastiği Hakkında

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından 2017'de Resmi Gazete'de yayınlanan genelge ile ülkemizde her yılın 1 Aralık ile takip eden yılın 1 Nisan tarihleri arasında kalan dört aylık dönemde kış lastiği kullanılması zorunlu kılınmıştır. Yük ve yolcu taşımacılığı yapanlar dışındaki hususi araçlar için bu uygulama zorunlu değil. Detaylar için aşağıdaki linki tıklayabilirsiniz.

Kış Lastiği Nedir?

Yaz lastikleri, 7°C sıcaklık altında fazlasıyla sertleşen hamurları nedeniyle tutunma zaafiyeti gösterirler. Kış lastikleri ise yaz lastiklerinin verimsiz hale geldiği bu sıcaklıklarda, silika içeren farklı karışıma sahip hamuru sayesinde yaz lastikleri gibi sertleşmez. Bu sayede daha iyi tutunma sağlar.


Hamur farklılığına ek olarak, kış lastiklerinin diş desenlerinde de farklılıklar bulunur. Kış lastiklerinin üzerinde kılcal yarıklar bulunur. Bu yarıklar, karlı yollarda karın lastiğin üzerine tutunmasını sağlar. Bu tasarımın amacı şudur: Lastik, yüzeyinin direk olarak karlı yüzeye tutunmasına çabalamak yerine üzerine kar kaplatır. Lastik yüzeyine yapışıp biriken bu kar da yerdeki karla tutunmak için kullanılır.

3PMSF Nedir

3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) sembolü, ABD Lastik Üreticileri Derneği (USTMA) ve Kanada Kauçuk Üreticileri Birliği (RAC) kuruluşlarının ortak çalışmaları sonucu 1999 yılında, Uluslararası Amerikan Test ve Materyalleri Topluluğu’nun (ASTM International) belirlediği test koşullarında oluşturulmuş bir standarttır.
3PMSF (üç tepeli dağ içinde kar tanesi) sembolü, kış lastiklerinin tümünde bulunması gereken, dört mevsim lastiklerinin de çoğunda görülen, lastiğin yanağında yer alan bir semboldür.
3PMSF sembolü için lastiğin sadece orta seviyedeki kar üzerinde çekiş yeteneği test edilmektedir.
3PMSF için yapılan testlerde, test ortamını oluşturan orta seviye kardaki viraj veya frenaj yetenekleri test edilmemektedir. Islak zemin veya buzlu zemin üzerindeki çekiş, frenaj veya yol tutuş yetenekleri de 3PMSF sembolü kapsamının dışındadır.


M+S Nedir

M+S sembolünün açılımı “Mud + Snow” yani “çamur + kar”dır. ASTM’nin laboratuvar ortamında oluşturduğu kış koşullarında, referans olarak kabul edilen standart lastiğin %10 fazlası kadar çekiş sağlayabilen lastiklerin taşımaya hak kazandığı bir semboldür. O yüzden karlı yüzeylerde 3PMSF sembolü kadar geçerli değildir. 4x4 pick-up ve SUV araçların çoğunun lastiği M+S sembolü taşımaktadır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder